دستکش وینیل می‌تواند عوارض بروز حساسیت و آلرژی را تا حد زیادی کاهش دهد. در ترکیبات اولیه دستکش‌ وینیل، از موادی استفاده شده است که باعث افزایش ویژگی کشسانی آنها در برابر سایر دستکش‌ها نیز شده است. ونیل به عنوان دستکشی شناخته شده است که استفاده‌های عمومی بسیاری به خود گرفته است. وینیل از ماده‌ مصنوعی به نام وینیل کلرات ساخته شده است


از دستکش وینیل معمولاً در اموری چون تمیزکاری و نظافت، مونتاژ قطعات، آزمایشگاه‌ها و آشپزی استفاده می‌شود. در ترکیبات اولیه دستکش‌های وینیل، از موادی استفاده می‌شود که باعث افزایش خاصیت کشسانی آنها در مقایسه با سایر دستکش‌ها شده است. ونیل به عنوان دستکشی شناخته می‌شود که استفاده‌های عمومی بسیاری دارد. در مقابل، دستکش‌های نیتریل از موادی ساخته می‌شوند که نه تنها حساسیت و آلرژی را کاهش داده‌اند، بلکه انعطاف‌پذیرتری و مقاونت بیشتری از دستکش‌های لاتکس دارند. دستکش‌های نیتریل در محیط‌هایی چون آزمایشگاه‌ها استفاده‌های زیادی پیدا کرده‌اند.

این دستکش‌ها در مقایسه با دستکش‌های وینیل، از مقاومت و استحکام بیشتری در برابر پارگی نیز برخورداند.
نرمی و سبکی دستکش‌های نیتریل، چسبناک بودن و راحتی آن‌ها باعث شده است در زمان استفاده، آزادی و راحتی بسیار بیشتری برای مصرف کننده به ارمغان آورند. دستکش‌ نیتریل از موادی به نام اکریلو نیتریل و بوتادین ساخته شده است. دستکش‌های نیتریل به دلیل مقامت بالاتری که دارند، از صرفه اقتصادی بیشتری نیز برخوردار شده‌اند. همچنین دستکش‌های نیتریل یا Nitrile، احتمال بروز واکنش‌های حساسیت‌زا و آلرژیک در کسانی که به دستکش لاتکس حساسیت دارند را نیز تا حد زیادی کاهش داده است.